سرطان پوست سر و صورت و گردن در بین مردان بیش از زنان دیده می‌شود. مهم نیست که علائم سرطان و توده در سر و صورت و گردن شما چطور ایجاد شده ولی مهم است که اگر هر گونه لک، زخم، ضایعه، برامدگی، خال یا لکه مشکوک روی سر و صورت و گردن خود دیدید که علائم ذیل را داشتند حتماً در اسرع وقت به متخصص جراح سرطان فک و صورت و گردن مراجعه کنید و مورد بررسی و معاینه قرار بگیرید.

سرطان پوست سر و گردن در سه دسته بندی جای می‌گیرند:

کارسینوم سلول بازال bcc

یکی از شایع ترین سرطان های ناحیه پوست سر و گردن کارسینوم سلول بازال می‌باشد. این عارضه ممکن است به شکل یک برآمدگی گوشتی رنگ روی پوست بیمار دیده می‌شود. یا در حالت یک ضایعه سطحی روی پوست دیده می‌شود و یا زخمی که مدام در محل به وجود می‌آید، التیام می‌یابد و مجدد در دوره های متوالی عود می کند.

نکته قابل توجه این است که این نوع سرطان معمولاً حاد و کشنده نیست ولی زمان و نوع درمان جراحی بسیار مهم است.

سرطان سلولی فلسی SCC

کارسینوم سلول سنگفرشی دومین نوع شایع سرطان پوست سر و گردن و صورت است. گاهی با بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن و یا غده پاروتید نمود می‌کند و می‌تواند در امتداد اعصاب پخش شوند.

این نوع سرطان کمی تهاجمی و ریشه ای است که ممکن است بسته به نوع وخامت و شرایط بیمار جراحی‌های وسیع‌تری را جهت درمان نیاز داشته باشد. بطور تقریبی در بین افرادی که پوست روشنی دارند احتمال درگیری با این نوع سرطان بیشتر وجود دارد.

از عمده عوامل درگیری قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید است.اگر به واسطه شغل یا شرایط زندگی بیشتر در معرض نور خورشید هستید و پوست و موهای نازکی در سر دارید و یا دچار طاسی هستید باید بیشتر پیشگیری و مراقبت کنید تا از این نوع سرطان در امان باشید.

از برنزه کردن‌های مکرر چه با نور خورشید و یا با دستگاه های برنزه کننده بدون رعایت نکات ایمنی نیز جداً خودداری کنید، این عارضه شبیه یک لک یا ضایعه سطحی که مرتباً پوست پوست می‌شود و پوسته تولید می‌کند یا برآمدگی سفت و قرمز و ملتهب روی پوست بیمار می‌باشد.

ملانوما:

ملانوم در بین سرطان های پوست سر و صورت و گردن از حادترین نوع سرطان است و البته از نادرترین انواع است. این سرطان بر اساس نفوذ به لایه های زیرین پوست شدت و وضعیت آن بررسی می‌شود.

ملانوم همچنین احتمال رشد و گسترش بیشتری نسبت به بقیه انواع دارد و ممکن است کنترل آن در مواردی سخت‌تر و پیچیده تر باشد.

اغلب در خال ها تشکیل می‌شود یا اساساً بصورت خال قهوه ای رنگی خود را نمایان می‌کند؛ بهتر است اگر خال هایی این‌چنینی دارید توجه ویژه ای به موارد ذیل جهت بررسی احتمال سرطان ملانوم کنید:

اگر متوجه بروز این علائم در خال‌های سر و صورت و گردن خود هستید، بهتر است در اولین فرصت به متخصص بیماری های سرطان فک و صورت و گردن یا انکولوژیست دهان و فک و صورت مراجعه کنید.

آیا سرطان دهان کشنده است؟

نکته قابل توجه در جواب به این سوال این است که چه زمانی به متخصص سرطان دهان و صورت و گردن مراجعه کردید؟

سرطان دهان و فک و صورت مانند سایر سرطان ها اگر در مراحل ابتدایی تشخیص و مورد بررسی قرار گیرد، با درمان، جراحی یا دارو قابل کنترل است ولی اگر علائم نمایان شده را نادیده گرفته باشید و تشخیص درستی بر این عارضه داده نشود و یا با تاخیر به متخصص جراح سرطان مراجعه کرده باشید، ممکن است سلول های سرطانی یا تومور سرطانی در مراحل پیشرفته خود باشد و جان شما را به خطر بیندازد.

بنابراین مهم‌ترین اصل چکاپ‌های دوره ای، تشخیص به موقع بیماری می‌باشد تا از بروز هر گونه حادثه جدی و غیر قابل کنترل، پیشگیری کنیم.

مطالب مرتبط با سرطان :

»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *